Vat - French vapers
Login to post a new topic and to write a reply.
Thread Tools

Search within thread:

Rate This Thread
Login to rate this thread.
#31 (permalink)      5/9/2022 12:52:39 AM US Central   quote/reply + tips
cmj55
Verified
  • JoinedFeb 2014
  • Posts 7365
  • Reviews 122
  • Kudos29024
+1 details
Tonycobweb wrote:

Translation in English of my previous post.
This may help other non-French speaking countries to understand an invoice with the choice of a VAT paid, but knowing that each country has its own VAT rate!

Thanks for your explanation!
I couldn't make any sense of of the small amount of VAT that FT were charging. Excluding the 'shipping costs' (as you explained) the percentage calculated on my current order is exactly 21%, the VAT rate for the Netherlands.

I had halted a previous order because the percentage charged made no sense to me, the current order was meant as a test. Hopefully it will past customs.

There are obviously potential problems here but I'll comment on that when this order arrives.

#32 (permalink)      5/9/2022 6:02:12 AM US Central   quote/reply + tips
Tonycobweb
Verified
  • JoinedDec 2014
  • Posts 196
  • Reviews 0
  • Kudos115
+1 details
Hi cmj55,
The last 5 or 6 orders I received have all passed French customs without any problem, I had of course paid the VAT.
I read on another post that there were some problems in Spain, maybe the Spanish customs is more intransigent with regard to the mode of invoicing of FT!
For the European customs of the different countries it will depend on the time, and the tolerance, that they have for the verification of the parcels coming from outside the EU!
A pessimist, is just an optimist who has gained experience ..!
#33 (permalink)      5/9/2022 2:10:42 PM US Central   quote/reply + tips
Tonycobweb
Verified
  • JoinedDec 2014
  • Posts 196
  • Reviews 0
  • Kudos115
+1 details
laxal wrote:

Dans le sms que j'ai reçu pour le colis chopé et taxé par la douane, je ne me souviens pas avoir lu une offre pour payer moins en payant de suite...

Pardonne-moi Cilika, question bête, as-tu bien indiqué ton tel à FT ? Cela pourrait expliquer pourquoi tu n'as pas eu de sms...

Ou alors, c'est parce que tu es tombé sur un incompétent, une andouille, ou bien un Marcel qui n'a pas pu troncher sa Josiane la veille et qui était de mauvais poil... va savoir...

Fasttech n'a pas mon numéro de téléphone, ni la poste française.
Pourtant, sur une commande où je n'avais pas payé la TVA, j'avais eu la possibilité de payer les taxes en ligne.
Pour ce faire, il faut aller sur le suivi de la poste, s'il y a des taxes à payer, ce sera mentionné dans le suivi, il y a même un bouton dédié pour payer en ligne (on peut même utiliser PayPal !). Pour ma commande, c'était 10€ à la réception du colis, ou 4€ si je payais en ligne !
Mais Attention ! Cette opportunité n'est proposée que quelques jours seulement avant la livraison ! Le jour de la livraison, le lien pour payer n'apparaîtra plus !
Donc, pour ceux qui sont concernés, surveillez bien le suivi de la poste ..!!
Ceci est valable pour la poste française bien évidemment !

Fasttech does not have my phone number, nor the French post office.
However, on an order where I had not paid the VAT, I had the possibility to pay the taxes online.
To do this, you have to go to the post office tracking, if there are taxes to pay, it will be mentioned in the tracking, there is even a dedicated button to pay online (you can even use PayPal!). For my order, it was 10€ when I received the package, or 4€ if I paid online!
But be careful! This opportunity is offered only a few days before the delivery! On the day of delivery, the link to pay will not appear anymore!
So, for those who are concerned, keep an eye on the post office follow-up...!
This is valid for the French post office of course!

Edited on 5/9/2022 at 2:28 PM
#34 (permalink)      5/10/2022 2:13:13 AM US Central   quote/reply + tips
cmj55
Verified
  • JoinedFeb 2014
  • Posts 7365
  • Reviews 122
  • Kudos29024
Tonycobweb wrote:

Hi cmj55,
The last 5 or 6 orders I received have all passed French customs without any problem, I had of course paid the VAT.
I read on another post that there were some problems in Spain, maybe the Spanish customs is more intransigent with regard to the mode of invoicing of FT!
For the European customs of the different countries it will depend on the time, and the tolerance, that they have for the verification of the parcels coming from outside the EU!

Hi Tonycobweb, your description of 5-6 orders arriving without problems in France certainly makes me more optimistic about the chances for my present order here in the Netherlands.

I'll post my customs experience here when the package arrives.

#35 (permalink)      5/10/2022 2:52:49 AM US Central   quote/reply + tips
Tonycobweb
Verified
  • JoinedDec 2014
  • Posts 196
  • Reviews 0
  • Kudos115
+1 details
Hi cmj55,

All experiences are good to share, it will help everyone.
That's what the forum is for!

And if in the next six months I hear that the VAT problems are solved, I will maybe change my forum signature ...!

Edited on 5/10/2022 at 2:55 AM
#36 (permalink)      5/10/2022 11:28:03 AM US Central   quote/reply + tips
laxal
Verified
  • JoinedOct 2013
  • Posts 391
  • Reviews 40
  • Kudos350
Tonycobweb wrote:

Salut à tous,FT applique bien une TVA de 20% pour la France !... Supposons un article annoncé à 15$ sur le site.FT va, par exemple, lui donner un prix unitaire 7$, et va lui rajouter des frais d'expédition de 8$, la TVA de 20% ne sera donc calculée QUE sur les 7$....Vous pouvez vérifier tout cela en allant voir le détail d'une de vos commandes récentes où vous avez payé la TVA, cliquez sur "Print invoice" ... Tant que cela sera accepté, et passera au niveau des douanes, tout ira bien, dans le cas contraire, FT serait alors obligé de changer sa méthode de facturation, mais ce sera alors à notre détriment ..! Nous devrions donc être reconnaissant envers Fasttech qui, malgré quelques petits bugs, a toujours agi dans notre intérêt, et c'est pour cela que je lui suis fidèle !

Bien vu, Tonycobweb, le coup de la facture ! Je n'avais jamais remarqué ce "print invoice" ! :D

Ton point de vue se tient, en effet, et merci FastTech. Mais je crois bien que les frais d'expédition devraient être taxés eux aussi... Comme tu dis, tant que cela sera accepté... ou tant que la douane ne se rendra compte de rien...
De toute façon, la tva, c'est un sacré bazar.

Et merci aussi pour l'info sur le suivi du colis par le site laposte. Je ne savais pas que c'était possible ! J'attends une commande et j'ai pu voir qu'elle est localisée avant même son départ de Chine.
On en apprend tous les jours !

#37 (permalink)      5/10/2022 3:15:45 PM US Central   quote/reply + tips
Tonycobweb
Verified
  • JoinedDec 2014
  • Posts 196
  • Reviews 0
  • Kudos115
Tout-à-fait laxal, c'est ce que j'avais cru comprendre moi aussi sur la taxation des frais d'expédition, mais chacun interprète les lois à sa façon ! Je suppose que les juristes de chez FT savent ce qu'il font ..!?
Sur un autre post concernant le même sujet, lis la réponse d' @Anniepan à Colin_Bruxelles par rapport aux taxes sur les frais de port ! (C'est d'ailleurs sur ce post que j'avais découvert l'astuce de "Print invoice")
https://www.fasttech.com/forums/order-support/t/3144528/notice-tax-prepaid-option-for-eu-countries-is-now/2
C'est à ne plus rien y comprendre !
Peut-être qu' @Anniepan pourra nous éclairer si elle lit notre conversation ?

Autre info concernant la poste française, tu peux aussi les appeler, et avoir un interlocuteur au 3631 (appel non surtaxé !), pour avoir des informations sur ton suivi, ou pour savoir s'il y aura d'éventuels frais de douane. Et au cas où tu devrais t'en acquitter, après avoir payé, tu pourras leur demander de t'envoyer un justificatif de paiement en pdf dans ta boite mail (Utile si tu devais te justifier auprès d'un site de vente)

(Petite digression ! Toi qui as l'air d'être amoureux de la langue française, tu n'es peut-être pas sans savoir que ton pseudo est un palindrome !)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Absolutely laxal, that's what I thought I understood too about the taxation of shipping costs, but everyone interprets the laws in their own way! I guess the lawyers at FT know what they are doing ...?
On another post, concerning the same subject, read @Anniepan's answer to Colin_Brussels about taxes on shipping costs! (It's on this post that I discovered the "Print invoice" trick)
https://www.fasttech.com/forums/order-support/t/3144528/notice-tax-prepaid-option-for-eu-countries-is-now/2
I don't understand it anymore!
Maybe @Anniepan can enlighten us if she reads our conversation?
#38 (permalink)      5/11/2022 9:29:10 PM US Central   quote/reply + tips
Anniepan
Staff|M|
  • JoinedNov 2016
  • Posts 11489
  • Reviews 2
  • Kudos5973
+4 details
@Tonycobweb, Our item price includes item-unit price and shipping fee. The VAT tax does not apply to the shipping portion but only applies to the unit price. For example, for Item SKU 9756438, the item-total price is $28.68. We separated the price into two parts: the unit price of $14.76 and shipping of $13.92. The VAT is charged based on the unit price of $14.76: $14.76*20%= $2.95. You can check the details from the order invoice:

The VAT tax we charged looks to be lower. But we declare it at the correct tax rate.

Edited on 5/11/2022 at 10:16 PM
#39 (permalink)      5/12/2022 9:17:49 AM US Central   quote/reply + tips
Tonycobweb
Verified
  • JoinedDec 2014
  • Posts 196
  • Reviews 0
  • Kudos115
+1 details
Anniepan wrote:

@Tonycobweb, Our item price includes item-unit price and shipping fee. The VAT tax does not apply to the shipping portion but only applies to the unit price. For example, for Item SKU 9756438, the item-total price is $28.68. We separated the price into two parts: the unit price of $14.76 and shipping of $13.92. The VAT is charged based on the unit price of $14.76: $14.76*20%= $2.95. You can check the details from the order invoice:The VAT tax we charged looks to be lower. But we declare it at the correct tax rate.

Thank you Anniepan for your answer.
What you explain I had understood very well, it is moreover what I myself explained in my message in French #25 and in the message #28 translated in English.
But we thought, @laxal and I, that the shipping costs were also subject to VAT! @laxal in message #36 puts a clickable link "les frais d'expédition devraient être taxés" which explains our doubt.
But maybe the new EU rules on IOSS on imported products are different, as the link @laxal gave is from 2019, so it may be outdated!

#40 (permalink)      5/12/2022 2:59:09 PM US Central   quote/reply + tips
laxal
Verified
  • JoinedOct 2013
  • Posts 391
  • Reviews 40
  • Kudos350
Thanks Anniepan for your explanations! Tonycobweb is the winner! Bien joué, Tony.

Bon, et bien tout est bien qui finit bien, maintenant on sait.

Petite mise à jour sur mon cas perso, je viens de recevoir un hessehèmehesse de La Poste, qui m'informe que mon paquet FT s'est fait gauler à Roissy et que j'ai des taxes à régler. Pas de chance.
Sur 3 colis récents, un seul a réussit à échapper aux papattes crochues des agents du fisc.

Je viens de régler mon dû. Le montant était de 3,00€. 1,00€ de tva (!!) et 2,00€ de frais de dossier, dont 0,33€ de tva sur les frais de dédouanement La Poste.
Il y a donc de la tva sur les frais de café et d'apéro. On va pas se priver de 33 centimes, faut pas déconner.

Et pour 1€ de taxe, on taxe quand mème, y'a pas de petit profit. Et royal, après avoir payé, j'ai été informé que je ne peux que être content, car si j'avais trainé sur le règlement, j'aurais payé 6,46€. Fichtre.

Le montant de 1€ de tva correspond bien au montant déclaré sur la paperasse, 7€. Cela fait 1,4€, mais la règle comptable est que l'on arrondit au chiffre inférieur tant que cela n'arrive pas à ,5.
1,4 ça fait 1. 1,5 ça fait deux. Mais pourquoi 1,5 et pas 1,6...?... Parce que.

PS : Oui, oui, c'est en effet un palindrome.

Edited on 5/12/2022 at 3:19 PM
#41 (permalink)      5/12/2022 5:08:25 PM US Central   quote/reply + tips
Tonycobweb
Verified
  • JoinedDec 2014
  • Posts 196
  • Reviews 0
  • Kudos115
laxal wrote:

Pas de chance.Sur 3 colis récents, un seul a réussit à échapper aux papattes crochues des agents du fisc.Je viens de régler mon dû. Le montant était de 3,00€. 1,00€ de tva (!!) et 2,00€ de frais de dossier, dont 0,33€ de tva sur les frais de dédouanement La Poste.Il y a donc de la tva sur les frais de café et d'apéro. On va pas se priver de 33 centimes, faut pas déconner.Et pour 1€ de taxe, on taxe quand mème, y'a pas de petit profit. Et royal, après avoir payé, j'ai été informé que je ne peux que être content, car si j'avais trainé sur le règlement, j'aurais payé 6,46€.

Ah, pas d' bol !
Je suppose que tu n'avais pas payé la TVA sur les trois colis ?
Et comment as-tu payé ton dû ? En ligne sur le suivi de laposte, ou par un autre moyen ?